Michal Tuška: fotograf volné přírody


Autor
Poslední aktivita: 2024-12-21 12:28:51

Náhodná fotka:

U okénka
U okénka
(počet zobrazení: 591)

Komentáře

Vložit příspěvek

Strana : 1 ... 1 : 2 : 3 : 4 : 5 : 6 ... Strana : 17

Monika 23.8.2019 21:07

Komentář k fotografii: Touha je zázrak, takže přej si co chceš II

Zdravim  Vas...jiz  nejaky  cas  sleduji  Vase  fotky.  Pri  pohledu  na  ne,ani  poradne  nedokazu  popsat  co  citim...obdivuji  to,co  vidim  a  Vas  vztah  k  prirode,ktery  citite..Sama  miluji  to  misto  i  s  chaloupkou  jmenem  Bukovec,kterou  znate  i  Vy...Priroda  kolem  je  uchvatna  a  pro  me  silna...vratim  se  tam  a  mozna  budu  mit  i  ja  stesti  pozorovat  to  co  Vy...

Reagovat

Michal Tuška 25.8.2019 20:01

Děkuji  za  komentář  a  jsem  vždy  rád,  když  někoho  mé  fotky  potěší. 
V  posledním  roce  se  mi  moc  fotit  nedaří.  Obvykle  mi  něco,  často  někdo,  šanci  pokazí.  Mám  i  smůlu    na  počasí,  špatný  pohyb  větru  a  zavětřený  les.  Také  se  mi  zdá,  že  zvěř  je  kolem  Bukovce  v  poslední  době  hodně  nedůvěřivá. 
Fotka,  na  kterou  jste  reagovala  je  ale  z  Velké  Fatry.    Větší  šance  na  pozorování  zvěře  je  nyní  spíše  na  periferii  pohoří,  kde  se  zvěř  stahuje  k  polím.    Pro  úspěch  je  potřeba  trpělivost,  ale  bez  štěstí  to  nejde...
Přeji  jen  pěkné  zážitky. 

Reagovat

Pavel - Páďa 25.7.2019 11:24

Komentář ke článku: Po nás potopa !?

Ahoj  Michale,  nevěděl  jsem,  že  jsi  k  focení  začal  psát.  Fotky  dobrý,  klobouk  dolů,  ale  tento  text  mě  zaujal.  Zprvu  pobavil,  ale  v  podstatě  zas  tak  k  smíchu  až  moc  není.  Je  to  dobrá  a  hluboká  sonda  do  důvodů  dnešního  stavu.  Stojí  za  přečtení  a  srovnání  myšlenek.  Zkus  to  někam  poslat.  Podobné  je  to  s  textem  -  Proč  jsme  tu.  Další  až  přečtu.  Přeju  ti  dobré  světlo  a  hodně  návštěvníků  stránek.

Reagovat

Michal Tuška 25.7.2019 18:52

Ahoj  a  díky  za  příspěvek  i  pochvalu.
Psát  jsme  začal  pro  radost  i  jako  ventil  nutkavých  myšlenek.  Nakonec  při  dlouhém  čekání  na  medvědy  je  to  dobré  využití  času.  Jsem  rád,  že  zájem  o  pochopení  dopadů  odlesňování  i  naší  krajiny  konečně  roste,  místo  nekonečných  "kváků"  o    globálním  oteplování.    Když  víme  jaké  dopady  to  přináší,  bylo  by  mnohem  lepší  se  bavit  o  konkrétním  snižování  příčin  a  hlavně  konečně  začít  něco  dělat.    Své  články  občas  nabízím  těm,    které  by  to  z  logiky  věci  mělo  zajímat,  ale  asi  jdu  špatnou  cestou  nebo  mám  smůlu  na  oslovené  lidi.    Pokud  máš  pocit,  že  by  to  někoho  mohlo  zajímat,  prosím  přepošli  odkaz.  Každý  pokus  dobrý.   

Reagovat

Petr Dřímalka 19.7.2019 19:58

Komentář ke článku: Vrchol lidské absurdity.

Ahoj.  V  zásadě  se  s  Tvým  článkem  ztotožňuji,  dovolím  si  k  obsahu  několik  poznámek.

K  médiím:  Víme,  že  sdělovací  prostředky  nejsou  nikdy  zcela  vážné,  a  ani  to  není  jejich  účel.  Jsou  to  prostředky  zviditelnění,  upoutání  pozornosti,  často  dezinformace  a  mimo  jiné  také  vydělávání  peněz.  To  ani  neříkám  jako  kritiku  nebo  povzdech.  Nakonec,  média,  která  nás  "vzdělávala"  už  jsme  tu  měli,  a  k  ničemu  to  moc  dobré  nebylo.  Sledování  zpráv  vyžaduje  dobrý  úsudek  a  zodpovědnost  na  straně  posluchače  či  čtenáře  aby  byl  schopen  získat  informace  z  množství  zdrojů  a  udělal  si  vlastní  názor  (s  vědomím,  že  jde  stále  o  názor,  "pravda"  v  dnešní  době  prakticky  neexistuje;  pokud  pomineme  tvrdá  data,  mluvíme  už  zpravidla  jen  o  pohledech  na  věc).  Oddělení  zrna  od  plev  je  proto  v  dnešní  informační  společnosti  asi  nejdůležitější  dovedností  vůbec  a  je  to  právě  toto  co  by  se  mělo  učit  na  školách  místo  tradičního  memorování  nesmyslů.  Vzdělaný  člověk  například  nemůže  nikdy  věřit,  že  hromadný  exodus  na  Mars  je  proveditelný,  nebo  v  jakémkoli  slova  smyslu  dobrý  nápad.  Co  chci  ale  hlavně  říci  je  něco  jiného:

Dovolím  si  tvrdit,  že  vývoj  v  astronomii,  astrofyzice  a  dalších  vědách  je  nejen  úžasný,  ale  také  a  především  velice  přínosný.  Pokusím  se  vysvětlit  proč. 

Každá  větší  a  úspěšná  firma  má  ve  svém  repertoáru  oddělení  R&D  (výzkumu  a  vývoje).  Není  to  proto,  že  by  chtěla  utrácet  peníze  za  zbytečnosti,  něco  takového  si  firma  čelící  tvrdé  konkurenci  nemůže  dovolit.  Naopak  si  nemůže  dovolit  vývoj  zanedbat.  Podobná  investice  totiž  v  dlouhodobém  horizontu  není  vyhozením  peněz  oknem,  ale  je  pro  efektivitu  společnosti  nezbytná.  V  případě  americké  NASA  jde  za  rok  2019  o  částku  21,5  miliardy  dolarů  (z  plánované  částky  4,4  trilionu  dolarů  rozpočtu  USA).  Je  to  hodně  peněz?  Rozhodně.  Je  to  příliš  za  vývoj,  které  mimo  jiné  významně  přispívá  k  pokroku  zelených  technologií?  Nikoliv.  Jde  o  částku  menší  než  50  centů  z  každé  stodolarové  bankovky. 

Proč  jsou  věda  a  výzkum  důležité,  je  zjevnější,  pokud  si  uvědomíme,  jak  dlouhá  cesta  vede  od  výzkumu  až  k  novým  vynálezům.  Mnoho  lidí  má  mylnou  představu,  že  je  možné  jednoduše  investovat  jen  a  právě  do  "potřebných"  technologií.  Že  zkrátka  mohu  rozhodnout  co  je  důležité,  a  pak  budu  jednoduše  investovat  do  toho,  co  je  potřeba  od  a  do  z.  Takto  už  to  dávno  nefunguje.  Vynález  není  dílem  jednoho  inženýra,  ani  týmu  vědců.  Od  (často  náhodného)  objevení  nejzákladnějších  principů  po  vynalezení  konkrétních  nových  přístrojů  na  nich  založených  pracují  týmy  odborníků  od  fyziků  po  inženýry  -  a  hlavně,  při  novém  objevu  vesměs  není  zjevné,  k  čemu  všemu  bude  možné  objev  časem  využít.  A  není  to  žádná  novinka.  Už  při  objevení  elektromagnetismu,  základu  moderních  technologií,  kdy  Michael  Faraday  předváděl  svůj  objev,  když  byl  posměšně  optán  k  čemu  předváděná  "hračka"  je,  jednoduše  odpověděl  rovněž  otázkou:  "K  čemu  je  novorozeně?"  V  počátku  ještě  nemohl  vědět,  k  čemu  bude  využit  jeho  objev,  který  v  důsledku  představoval  jeden  z  nejdůležitějších  vynálezů  v  historii,  které  využíváme  dodnes. 

I  vynálezy,  které  byly  vymyšleny  pro  NASA  (a  které  jsou  vyvíjeny,  aby  byly  v  extrémních  podmínkách  s  minimem  zdrojů  a  energie  maximálně  ekonomické,  ekologické  a  efektivní),  nakonec  slouží  ostatním,  a  jde  často  o  vynálezy  dnes  běžně  používané  jako  je  digitální  fotoaparát,  vyvíjení  technologií  na  filtraci  a  recyklaci  vody,  pokroky  v  solárních  bateriích,  nebo  použití  satelitů  pro  navigaci  které  denně  využívají  milióny  lidí.  Výzkum  NASA  také  například  významně  přispěl  -  jakoby  mimoděk  -  například  k  vývoji  CAT  a  MRI  -  magnetické  rezonance,  díky  kterým  můžeme  efektivně  diagnostikovat  pacienty  bez  toho,  abychom  do  nich  museli  řezat. 

A  proč  nevymýšlíme  podobné  novoty  pro  lidi  rovnou?  Protože  vývoj  nových  vynálezů  je  nejistý  a  zpravidla  není  rentabilní  v  krátkodobém  horizontu  (což  zajímá  akcionáře).  To  musí  udělat  státní  organizace  k  tomu  určená,  široké  využití  pak  bude  následovat. 

K  tomu  má  generace  lidí  k  dispozici  objevy,  které  otevírají  nové  možnosti,  ukazují  nám  tajemství  vesmíru  a  naší  vlastní  existence,  které  fascinují  a  inspirují  generaci  lidí,  kteří  si  nechtějí  jen  koukat  pod  nohy  (včetně  milionů  těch  jako  já,  kteří  opravdu  neplánují  odchod  na  Mars  či  jinam,  a  přesto  je  fascinuje  poznávání  nových  objevů,  nových  technologií,  nových  světů  a  přírodních  zákonitostí). 

Stojí  to  vše  a  více  za  49  centů?  Na  to  může  mít  každý  svůj  názor,  za  mě  jednoznačně  ano.  Nejen  proto,  že  mnohé  nedávné  události,  například  objevy  tisíců  nových  exoplanet,  jsou  fascinující.  Toto  vše  samozřejmě  není  podstatné  pro  každého.  Co  je  podstatné  je,  že  i  pokud  bychom  brali  čistě  finanční  stránku,  tyto  investice  dohromady  zprostředkují  (i  vydělají)  mnohonásobně  více.

Dodávám,  že  nikdo  by  si  neměl  myslet,  že  to,  že  lidstvo  jednou  může  žít  na  dvou  planetách  (a  nepopírám,  pro  mě  je  to  fantastická  představa),  může  být  v  jakémkoliv  smyslu  ospravedlněním  bezostyšného  ničení  našeho  životního  prostředí  -  nakonec  teraformování  Marsu  nebo  jakékoliv  jiné  planety  je  v  důsledku  mnohem  náročnější  než  zachovávání  přírody  matičky  Země.  (Na  druhou  stranu  jsem  si  skoro  jistý,  že  bychom  se  přesně  touto  cestou  vydali,  pokud  by  se  dostatečně  mocné  lobby,  které  už  tak  zajišťují  likvidaci  životního  prostředí  dostaly  na  obydlení  Marsu  kontrakt.)  Snaha  bránit  vývoji  či  vědě  jako  takové  nicméně  není  návratem  k  přírodě  ale  k  uhlí.  Ochrana  přírody  je  v  demokratickém  zřízení  záležitostí  osvěty  a  vzdělávání,  a  to  je  bohužel  v  dnešní  době  kámen  úrazu.

Reagovat

Michal Tuška 24.7.2019 21:36

Díky  Petře  za  reakci  i  podnětný  příspěvek.  Jen  málo  kdo  o  těchto  věcech  vůbec  přemýšlí,  ještě  vzácněji  reaguje,  natož  aby  něco  přínosného  dělal. 
Takto  obsáhlý  text  si  zasluhuje  i  delší  reakci  z  mé  strany. 
        Pro  jistotu  bych  rád  uvedl,  že  vědu  ani  výzkum  nepovažuji  za  nic  zlého,  je  to  přirozená  potřeba  lidstva  se  rozvíjet  a  poznávat.  Srovnávám  ale  prostředky  do  výzkumu  čehokoli  tekoucí  s    prostředky  potřebnými  na  omezení  ničení  přírody  a  klimatu.  Také  je  potřeba  přiznat,  že  právě  věda  a  její  výdobytky  za  posledních  pár  století  dosti  pomohly  k  poškození  přírody  i  klimatu.  Opravdu  převratná  technologická  aktivita,  když  budu  optimistický,  trvá  zhruba  dvě  stě  let.
      Lesy,  o  kterých  tu  hodně  píšu  však  decimujeme  tisíce  let.  Prvotní  potřeba  paliva,  potažmo  tepla,  byla  v  podstatě  neškodná.  Systematičtější  odlesnění  přišlo  s  potřebou  prvních  velkých  staveb,  usedlostí,  tvrzí    a  později  měst.  To  ovšem  bylo  stále  nepodstatné  proti  spotřebě  velmi  kvalitního  dřeva  na  stavby  lodí,  především  po  rozvoji  mořeplavby  a  námořních  válek.  Na  lodě  padly  celé  přímořské  lesy,  obzvláště  ve  S
tředomoří.  Také  na  ně  fatálně  doplatily  cedrové  lesy  Libanonu.     
        Další  dopad  mělo  odlesnění  pro  stavby  osad  a  založení  potřebných  polí  pro  obživu.  Málo  úživná  lesní  půda  se  polními  plodinami  rychle  vyčerpává  a  následně  přejde  do  pastvin  velkého  dobytka.  Ten  skoncuje  i  s  drobnějšími  dřevinami.  Když  pastviny  pro  dobytek  nestačí,  přijdou  ovce  a  na  konci  úživnosti  vše  zlikvidují  kozy.  Ty  spasou  bylinné  patro  i  s  kořínky  (viz  mnohé  středoafrické  země).  Holá  zem  ztrácí  biologickou  schopnost  žít.  Tato  holá  krajina  je  stoprocentně  vydaná  na  pospas  slunci  a  jeho  žár  se  akumuluje  do  půdy,  následně  do  ovzduší,  kde  zásadně  přispívá  ke  globálnímu  oteplování  mnohem  jednodušší  fyzikální  cestou,  než  jsou  teorie  skleníkových  plynů  (i  když  i  jejich  podíl  nepopírám). 
A  tady  je  ten  problém.  Nejen  uvedené  odlesnění,  ale  v  nemalé  míře  i  dopady  výdobytků  vědy  tu  velmi  negativně  působí  na  zbytky  lesních  kultur. 
      Jak  jsi  správně  napsal,  z  výzkumu  i  vývoje  také  plynou  nemalé  finanční  prostředky.  Ti,  ke  kterým  tyto  prostředky  plynou,  obecně  o  snížení  nebo  nápravu  vzniklých  škod  nedbají.  Firmy,  až  na  výjimky,  nezajímá  nic,  kromě  zisku.  Proto  by  o  nápravu  měly  stát  instituce  státní  správy,  které  mají  zodpovědnost  za  stav  přírody  ve  státě,  ve  spolupráci  a  pod  záštitou  celosvětové  rady,  třeba  OSN.       
      Jen  pro  příklad  je  na  pořadu  dne  daň  z  letecké  přepravy.  Francie  už  prohlásila,  že  získané  prostředky  vloží  do  výstavby  „ekologičtějších“  železničních  sítí.  Také  skromně  hovoří  o  výsadbě  stromů.  Určitě  ne  v  tom  počtu,  které  pro  stavby  železničních  koridorů  napřed  vykácí.    Jiní  „mudrci“  chtějí  stavět  plavební  kanály.  Ty  navíc  jen  odvedou  vodu  z  jejích  přirozených  cest  s  dopadem  na  krajinu  i  spodní  vody.  Důsledky  pak  opět,  stejně  jako  u  podobných  megalomanských  nesmyslů,  poznáme  za  pár  desítek  let  a  odnesou  to  opět  celé  budoucí  generace.      Nepatrná  část  současné  populace  na  tomto  obludném  kroku  ale  stihne  závratně  vydělat. 
I  když  se  o  potřebě  výsadeb  stromů  konečně  začíná  hovořit,  je  třeba  si  uvědomit,  že  jeden  strom  nebo  malá  skupinka  dřevin  je  jen  živořící  oázou  v  poušti  (i  když  buďme  rádi  i  za  ně).  Potřebné  funkce  má  opravdu  až  vzrostlý  les.  Čím  větší  a  pestřejší,  tím  lépe.
        Je  jistě  pěkné  i  vzrušující  vědět,  co  je  v  dálkách  za  miliónem  světelných  let,  jak  vznikl  vesmír  a  jak  dlouho  tu  ještě  bude  která  hvězda,  i  lapat  neutrina  je  docela  dobrá  zábava.  Ale  jak  dlouho  bude  tato  planeta  snášet  naše  počínání  nebo  spíše,  jak  dlouho  budou  snesitelné  důsledky  našeho  počínání  na  okolní  přírodu  a  tím  na  možnost  nejen  naší  existence?  Tady  jistě  nejde  o  milióny  let,  ale  nedalekou  budoucnost.    Je  tedy  možná  lepší  usilovně  zkoumat,  co  bude  za  pár  let  na  Zemi.  Pod  tlakem  pochopení  situace  pak  raději  vrhnout  prostředky  na  zlepšení  situace  naší  životodárné  přírody  a  o  něco  méně  financovat  neakutní  aktivity.
          Až  se  budou  stěhovat  jižní  národy  pro  dokončenou  devastaci  vlastního  prostředí  na  sever,  a  to  je  jen  otázka  času,  jistě  je  potěší  naše  znalost  vesmíru,  šíře  vyzkoumaných  problémů  i  rozvinutých  vědeckých  projektů.  Jistě  to  pomůže  i  nám,  se  se  stavem  vyrovnat.  Zdaleka  nejen  z  tohoto  důvodu  bych  velice  uvítal,  aby  třeba  právě  těch  padesát  centů  nebo  aspoň  pět  z  každé  stodolarovky  šlo  na  záchranu  naší  přírody  předně  prostřednictvím  záchrany  a  výsadby  nových  lesů.  Dolar  tu  beru  jen  jako  příklad  měny.  Je  totiž  nutné,  aby  se  to  týkalo  každé  měny.
  Tedy  ještě  jednou,  na  závěr.  Snažím  se  jen  dát  do  kontrastu  prostředky  proudící  do  výzkumu  čehokoli  (i  když  je  to  v  podstatě  prospěšná  činnost)  v  porovnání  s  neschopností  získat  prostředky  na  záchranu  klimatu  Země.  Třeba  zastavením  rostoucí  těžby  v  deštných  pralesech.  Kritizovat  ovšem  nemůžeme,  my  jsme  původní  Evropu  odlesnili  před  tisícem  let.  Také  jsou  nutné  prostředky  na  osvětu,  aby  majitelé  pozemků  pochopili  význam  a  prospěšnost  lesa  mimo  vžitý  „hlad“  po  dřevu.  Hlavně  ovšem  najít  prostředky  na  opětovné  zalesnění  všech  volných  a  vhodných  ploch.  Spousta  movitých  lidí  u  nás  skoupila  pastviny  a  louky  a  nechají  si  vyplácet  dotace  za  sečení  luk.  Tito  lidé  se  zemědělstvím  velmi  často  nemají  žádnou  spojitost,  jen  čerpají  volné  prostředky  a  o  kvalitě  hospodaření  na  těchto  plochách  se  dá  s  úspěchem  pochybovat.  Místo  vcelku  nesmyslných  dotací  tohoto  typu  by  bylo  vhodné  vyplatit  příkladně  dotace  na  zalesnění  a  majitelům  bez  stanoveného  procentuálního  nového  zalesnění  snadné  dotace  odepřít.  Kompetentní  úřady  ovšem,  a  to  od  vlád  počínaje,  řeší  své  nekonečné  tahanice  a  nic  je  nedonutí  smysluplně  pracovat.  To  je  bohužel  problém  většiny,  nejen  okolních  zemí.  Prostě:  „po  nás  poušť“platí  pro  všechny  vládnoucí  "party"  už  od  dob  dávného  Egypta…   

Reagovat

Petr Dřímalka 27.7.2019 00:01

Díky  Ti  za  velmi  obsáhlou  a  detailní  odpověď.  Zaslouží  si  taktéž  několik  poznámek.

Popisuješ,  jak  "věda  a  její  výdobytky  za  posledních  pár  století  hodně  pomohly  k  poškození  přírody  i  klimatu".  Máš  bezpochyby  pravdu.  Co  je  pro  mě  podstatné,  je  ale  spíš  to,  že  dnes  už  věda  pokročila  natolik,  že  může  být  hlavně  o  tom,  jak  dělat  věci  lépe  -  a  to  pokud  to  policko-ekonomická  elita  dovolí.  Máme  už  technologie,  které  nám  pomáhají  chovat  se  k  přírodě  šetrněji  a  další  se  vyvíjejí.  Bohužel  máme  ve  společnosti  také  kulturu  magnátů  a  lobbistů,  kteří  nás  donutí  tahat  ropu  ze  země  tak  dlouho,  jak  dlouho  jim  to  společenské  klima  dovolí  (a  může  to  být  ještě  velmi  dlouho  -  při  reálně  se  měnících  sociálních  a  ekonomických  podmínkách  totiž  ropa  ve  skutečnosti  nedojde  nikdy).

Následující  ber  jako  můj  osobní  názor,  tak  jak  znám  lidi,  kteří  se  o  obor  zajímají:  Zajímat  se  o  vesmír  a  jeho  zákonitosti  neodvádí  pozornost  od  důležitých  věcí,  jako  je  ochrana  přírody.  Efekt  je  spíše  opačný.  Zbytek  vesmíru  není  oddělený  od  Země  jako  pouze  jakési  pozadí  a  zájem  o  něj  nijak  nesnižuje  zájem  o  náš  malý  ekosystém  na  Zemi.  Vesmír  je  příroda.  Efekt,  který  na  lidi  má,  jak  jej  pozoruji,  je  v  důsledku  přesně  opačný.  I  astronauti  po  návratu  na  Zemi  často  mluví  o  potřebě  ochrany  Země  jako  jediného  dostupného  místa  v  celém  obrovském  vesmíru,  kde  je  pro  nás  život  možný.  Mluví  o  změně  myšlení,  která  nastane  u  člověka  při  odpoutání  od  země,  kdy  člověk  poprvé  fyzicky  vidí  Zemi  tak  jak  je  -  bez  umělých  hranic  států  a  dalších  lidských  výmyslů  které  se  při  pohledu  zezdola  zdají  tak  důležité.  O  tom,  jek  tenká  a  zranitelná  je  vrstva  atmosféry,  která  nám  umožňuje  žít  a  dýchat  a  která  nás  chrání  před  kosmickým  zářením  -  a  celý  ten  krásný  a  křehký  ekosystém  dole.  Výstup  při  práci  na  ISS,  kdy  člověk  zakouší  Zemi  v  celé  její  celistvosti  (jako  by  byla  netknutá  člověkem)  je  pak  doslova  spirituální  zkušeností,  která  člověka  změní  na  celý  život.  Chci  říci,  že  rozumím  Tvému  (implikovanému)  názoru,  že  lidé  by  měli  prostě  vědět  jak  se  k  přírodě  chovat  jen  tak  sami  od  sebe  a  podle  toho  vždy  jednat.  Souhlasím.  Je  ale  třeba  si  uvědomit,  že  reálně  je  to  velmi,  velmi  naivní  představa.  Bohužel.

Píšeš:  "Srovnávám  ale  prostředky  do  výzkumu  čehokoli  tekoucí  s  prostředky  potřebnými  na  omezení  ničení  přírody  a  klimatu."  Opět  souhlasím.  Tady  je  ale  podstatný  kontext.  Totiž,  že  oněch  50  centů  na  výzkum  není  nikdy  ztrátových,  z  důvodů,  které  jsem  nastínil.  Naopak,  podstatně  větší  částka  může  být  následně  použita  na  ochranu  prostředí  -  a  tak  by  to  mělo  být.  Problém  je  (jak  správně  píšeš)  v  přerozdělování  peněz  -  a  to  není  záležitost  vědců  ale  politiků.  V  důsledku  je  jen  na  nás  všech  abychom  je  donutili  tyto  změny  udělat  -  prostředky,  které  k  tomu  jako  občané  máme  (pokud  možno  civilizovaně).  Jak  jsem  se  pokusil  ukázat,  problém  není  v  tom,  že  relativně  malá  část  peněz  jde  na  výzkum  (vesměs  šetrnějších  a  efektivnějších)  nových  technologií.  Je  to  o  tom,  co  státy  dovolí  průmyslovým  a  těžebním  společnostem.  Žijeme  v  době,  kdy  spíše  nadnárodní  společnosti  vlastní  státy  než  naopak,  a  každý  se  zajímá  hlavně  o  sebe  a  o  svůj  prospěch.  Je  to  v  zásadě  přirozený  vývoj,  ale  problém,  ke  kterému  to  vede  je  stále  zřejmější.  Problematika  změny  klimatu  je  toho  dobrým  příkladem. 

V  atmosféře  domnělé  bezmoci  proti  korporacím  -  a  pohodlí,  které  nám  zprostředkovávají  -  je  těžké  věci  měnit.  Vědci  problém  "globálního  oteplování"  sledují  už  desítky  let.  Mnoho  let  se  shodují,  že  změna  klimatu  nastává,  a  je  to  velký  problém  (dokonce  probíhá  rychleji,  než  se  předpokládalo  a  nikdo  doopravdy  neví,  kam  až  může  zajít).  S  táním  ledovců  klesá  albedo  země,  zvyšuje  se  teplota,  což  vede  k  dalšímu  tání  a  dalšímu  poklesu  reflektivity,  a  nikdo  netuší,  kde  se  proces  zastaví.  Eroze  půdy  také  zrovna  nepomáhá.  Už  bereme  jako  normální,  že  lobbisti  i  politici  o  problému  v  lepších  případech  mlží,  aby  udrželi  status  quo.  Nikomu  to  příliš  nevadí.  Svým  způsobem  je  to  pochopitelné  -  nakonec  pokud  víme,  že  nás  čeká  katastrofa,  se  kterou  nikdo  nic  nechce  dělat,  protože  by  to  bylo  proti  jeho  individuálnímu  zájmu  (a  v  daném  společensko-politickém  klimatu  to  dost  dobře  ani  nejde),  je  přirozené  snažit  se  naškubat  co  nejvíc  pro  sebe,  dokud  je  to  možné.  Velké  společnosti  se  problému  samy  nepostaví  -  a  to  i  kdyby  při  příznivějších  podmínkách  samy  chtěly.  Tak  jak  to  je,  mají  ohromné  zisky  pro  sebe,  zatímco  škody  se  budou  dělit  mezi  nás  všechny.  Je  to  možná  absurdní,  ale  zároveň  logické  myšlení.  Znovu  bohužel.  Přísné  podmínky  (a  opět,  využití  šetrných,  moderních  technologií)  musí  být  nastaveny  a  dodržovány  celosvětově,  jinak  prakticky  nemohou  být  v  konkurenčním  prostředí  dodržovány  vůbec.  Asi  nejhorší  co  se  ještě  mohlo  stát  je  pak  trend  volení  otrlých  "oldschoolových"  magnátů  do  nejvyšších  politických  pozic,  kde  mohou  snadno  obcházet,  i  přímo  rušit,  mezinárodní  úmluvy  o  ochraně  prostředí  (o  celosvětové  bezpečnosti  nemluvě)  na  kterých  pracovali  politici  ve  spolupráci  s  odborníky  (ano,  dříve  to  tak  bylo  normální)  po  desetiletí.  To  už  je  pryč,  otázkou  je  jak  rychle  se  vzpamatujeme,  začneme  přemýšlet,  mluvit  spolu  o  tom,  co  je  opravdu  důležité  -  a  kdy  začneme  jednat.  Není  času  nazbyt,  jen  škoda,  kterou  za  jeden  svůj  turnus  napáchá  současná  světová  politická  "elita"  bude  nedozírná.

Reagovat

Michal Tuška 1.5.2019 21:14

Vzhledem  k  velmi  malému  počtu  reakcí  -  což  mě,  coby  autora  samozřejmě  mrzí,  bych  rád  požádal    alespoň  o  jistou  formu  pomoci.  Pokud  na  těchto  stránkách  najdete  něco,  co  Vás  potěší  nebo  s  čím  se  vnitřně  ztotožníte  -  např.    různé  texty  k  zamyšlení,    pošlete  prosím  odkaz  na  web  dále.  Vcelku  usilovně  se  snažím  nabídnout  lidem  k  úvaze  špatný  stav  přírody  v  kontextu  s  naším  přístupem  k  ní.  Tento  přístup  je  třeba  změnit  a  jediná  šance  je  vzbudit  zájem  o  nápravu.  Pokud  se  mnou  budete  souhlasit  v  této  potřebě,  udělejte  alespoň  to,  že  uvedené  myšlenky  Vaší  cestou  pošlete  dál.  Žě  nejde  o  hoax  mi  snad  budete  věřit    :-)    Děkuji

Reagovat

Petr Kouzelník 7.12.2018 15:29

Komentář ke článku: Čím je strom

Michale  máš  to  krásně  napsané  a  pod  vše  se  dá  jen  podepsat.  Cítím  to  úplně  stejně  a  je  mi  ze  současného  stavu  hodně  smutno.  Bohužel  dnešní  lidi  jsou  ve  většině  seskupení  ve  městech,  kde  ztrácí  sounáležitost  s  přírodou  a  hlavní  problém  je,  aby  byl  přístup  k  Wi-Fi.  Navíc  lidi  typu  Babiš  a  spol  nezajímá  nic  jinýho  než  prachy.  Líbila  se  mi  otázka,  kterou  jsem  kdesi  četl:  Jak  dlouho  si  dokáže  bohatý  člověk  přepočítávát  svoje  peníze  bez  kyslíku?
Nad  lidmi  jsem  už  zlomil  hůl,  90%  má  klapky  na  očích  a  hlavní  je  jejich  ego.  Hlavně  aby  se  oni  teď  a  tady  měli  dobře,  po  mě  potopa.  Je  mi  hlavně  líto  zvířat  a  všeho  živého  co  kvůli  lidem  trpí.

Jinak  díky  za  super  článek.  Je  dobré  vědět,  že  při  tom  nadcházejícím  konci  lidstva,  není  člověk  sám  s  podobnými  myšlenkami.

Reagovat

Michal Tuška 10.8.2020 20:24

Nějak  se  mi  tu  ztratila  má  reakce,  tak  ještě  jednou:   
Děkuji  Petře  za  Tvůj  příspěvek  i  kladné  hodnocení.    Stále  se  snažím  nějak  lidi  donutit  k  přemýšlení  o  přírodních  souvislostech  našeho  jednání.  Máš  pravdu  ve  většinovém  přístupu  "zaklapkované  populace".  Jediná  šance    je  začít  u  mladých,  ti  ještě  docela  nebezpečí  chápou  a  občas    dokážou  rozdmýchat  i  dějinný  obrat.    To  by  ale  ve  školství  muselo  dojít  k  radikální  změně  osnov.    Třeba  dějepis  dokáže  během  pár  desítek  let  zcela  otočit  v  postoji  k  historickým  osobám.  Proč  se  tedy  o  tak  prodejné  látce  učit?    Dějepis  ale  může  přesně  popsat  naši  devastaci  planety  od  dob,  kdy  jsme  opustili  myšlenku  "lovců  a  sběračů".  Prostě,  každá  snaha  o  změnu  přístupu  dobrá...

Reagovat

Rak Petr 5.12.2018 18:25

Komentář k fotografii: Kde je jim konec?

Pane  Tuška,  danou  lokalitu,  kde  se  zdržovala  "Usměvavá"  znám  docela  dobře.
Také  jsem  ji  delší  dobu  neviděl.  Přikláním  se  k  Vašemu  názoru  -  za  jejím  zmizením  jsou  lidé  a  to  z  99%  ti,  kteří  měli  nebo  snad  ještě  mají  pronajatou  honitbu  XXXXXXX.  V  současné  době  peníze  mají  velkou  moc..............  Určitě  tam    máte  své  kontakty,  tak  se  poptejte. 
Jsem  z  toho  také  smutný........
Mějte  se  pěkně,  zdraví  Vás      RP
 

Reagovat

Michal Tuška 7.12.2018 17:39

Děkuji  za  komentář  i  názor.
Nečekal  jsem,  že  by  někdo  znal  ve  stejné  lokalitě  medvědy  do  té  míry,  že  by  je  byl  schopen  rozeznávat  navzájem.  Ani  domorodí  Slováci  zhusta  netuší,  co  jim  chodí  kolem  domu.  Obvykle  to  nijak  neprožívají  a  příliš  je  to  nezajímá,  pokud  ovšem  nejsou  lovci.  Tím  spíše  mě  překvapil  český  příspěvek.
O  konkrétních  vinách  bych  tu  nerad  komunikoval,  nic  dobrého  by  to  na  veřejném  fóru  nepřineslo...

Reagovat

Vlaďka 31.10.2018 16:32

Komentář k fotografii: Na sklonku babího léta.

Nádhera,  tu  bych  si  zarámovala  :-)

Reagovat

Michal Tuška 5.11.2018 21:23

Díky,snad  to  někdy  udělám...

Reagovat

Labanc Martin 28.10.2018 12:09

Komentář k fotografii: Oblíbený výhled

Nie  je  to  náhodou  pohľad  na  Selenec?

Reagovat

Michal Tuška 28.10.2018 16:07

Ano,moc  lidí  by  to  asi  nepoznalo.  Znáte  to  dobře. 

Reagovat

Martin Labanc 29.10.2018 22:55

ďakujem,  chodím  tam  veľmi  rád.
Inak  mám  veľmi  rád  vaše  články  o  zážitkoch  zo  zvieratami.  Už  teraz  sa  teším  na  ďalší...
S  pozdravom  .

Reagovat

Michal Tuška 3.11.2018 18:02

Děkuji...

Reagovat

Zdeněk Kratochvíl 24.10.2018 10:22

Komentář k fotografii: Hledání III

Na  ISO  5000  z  mark  II  je  to  hodně  dobrá  kvalita

Reagovat

Michal Tuška 24.10.2018 16:48

Nevím,  mě  se  spíše  zdá  že  to  šumí  celkově  dost.  Ale  jsou  šikovnější,  kteří  si  poradí  i  s  horším  základem.  Moc  to  neřeším. 

Reagovat

Alena 28.8.2018 14:56

Komentář ke článku: Svět orlice

nenašla  by  se  k  článku  nějaká  pěkná  fotka?  Upoutala  by  větší  pozornost,  jistě  si  ji  zaslouží.

Reagovat

Michal Tuška 29.8.2018 21:50

Fotografie  z  občasných  orlích  přeletů,  včetně  rodinného  konfliktu  jsou  pod  nabídkou  "Dravci".  Osobně  nepatřím  k  fotografům,  kteří  pro  dobrou  fotku  vlezou  až  do  hnízda  a  fotím  jen  co  přiletí.  Hlídání  hnízda  i  odebrání  vzorků  pro  DNA  a  registraci  volných  párů  jsem  se  s  pracovníkem  ochrany  zúčastnil.  Připravuji  se  svým  administrátorem  možnost  fotky  k  tématu  vkládat  přímo  do  textu,  ale  není  to  zatím  zcela  dořešené.  Je  pravda,  že  číst  a  zároveň  vidět  snímek  z  textu  bude  zajímavější.
Děkuji  za  přínosný  komentář.
     

Reagovat

Strana : 1 ... 1 : 2 : 3 : 4 : 5 : 6 ... Strana : 17


Fotogalerie Michala Tušky
Design a kód Jan Chodúr