Michal Tuška: fotograf volné přírody


Autor
Poslední aktivita: 2024-12-21 12:28:51

Náhodná fotka:

Ne, tady nic zajímavého není!
Ne, tady nic zajímavého není!
(počet zobrazení: 1299)

Komentáře

Vložit příspěvek

Strana : 1 ... 1 : 2 : 3 : 4 ... Strana : 17

Verča 30.11.2024 18:26

Dobrý  den.  Potěšilo  mě,  že  stránky  opět  ožily.  Prošla  jsem  vše  nové,  a  jak  koukám,  letos  se  toho  dost  urodilo.  Zjevně  jste  měl  i  více  štěstí  na  focení.  To  Vám  přeju.  Taky  mě  oslovily  nové  články,  zvláště  -  Starý  jelen  i  strom.  Zajímavá  paralela.  Škoda  jen,  že  tu  ubylo  fotek  jiných  žánrů.  Máte  zajímavé  fotografické  vidění.  Musím  ale  přiznat,  že  mě  potěšilo  už  jen  to,  že  stránky  stále  fungují.  V  této  podivné  době  jsem  ráda  za  každé  světélko  pro  duši. 
Přeju  krásné  zážitky  a  klidné  svátky.

Reagovat

Michal Tuška 5.12.2024 14:50

I  mě  potěšilo,  že  se  na  stránky  občas  podíváte.  Navíc,  komentář  jsem  tu  už  dlouho  neobjevil.  Na  moderních  sociálních  platformách  se  "všichni  vyjadřují  ke  všemu"  až  je  to  dosti  obludné.  Po  tom  mi  určitě  smutno  není,  ale  za  pochvalu  je  rád  každý.  Ani  kultivovaná  kritika  není  na  škodu. 
Máte  pravdu,  že  jsem  hodně  omezil  focení  mimo  zvěř.  Má  to  více  důvodů.  Jedním  z  podstatných  je  rostoucí  věk.  Dříve  jsem  s  sebou  stále  nosil  dosti  těžký  fotobatoh,  plný  možného  i  nemožného  vybavení.  Proto  jsem  mohl  přejít  na    focení  jiného  žánru  za  pár  minut.  Pokud  jdu  do  lesa  dnes,  mám  obvykle  jen  fotoaparát  s  teleobjektivem.  Dokonce  už  jsem  s  leností  došel  tak  daleko,  že  na  vycházky  někdy  nenesu  vybavení  žádné,  tedy  kromě  mobilu.  Sbírám  si  ale  pořád  pěkné  záběry  do  své  duše.  To  vypnout  nejde.
Děkuji  tedy  za  vzácný  komentář,  a  pokud  Vás  něco  na  stránkách  zaujme,  prosím  pošlete  odkaz  dál,  k  lidem  se  zájmem  o  přírodu  a  vše  hezké.         

Reagovat

Zdeněk Kratochvíl 12.4.2024 09:10

Komentář k fotografii: Na sklonku říje

Kde  to  bylo  foceno,  podle  mých  zkušeností  je  kolem  5.8.  říje  na  vrcholu,  ne  na  sklonku.  a  to  nebydlím  na  horách,  ale    v  asi  350  m  nad  mořem.  Běžně  trvá  do  12-15.  srpna.  Dokonce  jsem  viděl  pokládat  srnce  ještě  18.8.

Reagovat

Michal Tuška 12.4.2024 20:19

Nijak  se  nepřu.  Srnčí  i  jelení  říje  se  vlivem  počasí  bohužel  posouvá  a  v  této  lokalitě  jsem  opravdu  fotil  již  jen  závěr  říje.  Říjištní  kruhy  kolem  keřů  tu  byly  v  údolí  potoka  vidět  mnohem  dříve.  Mám  fotky  srnčí  říje  příkladně  z  Polany,  kde  jsem  místo  medvědů  pozoroval  pokládání  i  v  druhé  dekádě  srpna.  Také  jelení  říji  jsme  dříve  běžně  fotíval  i  kolem  desátého  října,  ale  poslední  roky  je  to  spíše  o  měsíc  dříve.  Nezbývá,  než  se  přizpůsobit.  Je  také  známý  fakt,  že  některé  srny  v  říjí    nezabřeznou  a  mohou  být  pokládané  i  mnohem  později,  třeba  i  v  pozdním  podzimu.  Plod  se  pak  vyvíjí  bez  běžné  embryonální  latence.   

Reagovat

rakpet 26.3.2024 19:14

Komentář ke článku: Co bude s medvědy na Slovensku

V  plné  míře  s  Vámi  pane  souhlasím,  je  to  vše  na  posr.ní,  bohužel  musím  to  tak  napsat.  Pěkné  Velikonoce. 

Reagovat

Michal Tuška 26.3.2024 19:48

Už  jsem  se  "obával",  že  komentář  snad  ani  nelze  vložit.  Od  covidu  jsou  tu  reakce  na  mé  snahy  nulové.
  Děkuji  za  souhlasné  stanovisko. 
Pěkné  svátky  i  Vám. 

Reagovat

Míra K. 14.7.2022 09:07

Ahoj.
Život  na  stránkách  nějak  utichl.  Od  jara  jsem  tu  neobjevil  nic  nového.  Už  máš  přírody  dost?  :-)  Snad  ne  zdravotní  problémy? 

Reagovat

Michal Tuška 17.7.2022 15:22

Ahoj  Miro.
Děkuji  za  podnět  i  zájem.
Máš  zcela  pravdu.  Od  jara  se  nějak  nemůžu  donutit  k  práci  na  stránkách.  Je  to  předně  touto„divnou“  dobou  spojenou  s  válkou  a  dalšími  problémy  světa.
          Vždycky  jsem  se  snažil  lidem  nabídnout  nějaké  fotky  pro  občasný  zájem  nahlédnout  na  mé  stránky.  K  tomu  jsem  psal  mnoho  článků  a  úvah  pro  lidi,  kteří  měli  zájem  si  něco  přečíst  o  přírodě  a  snad  i  najít  jiný  pohled  a  souvislosti  k  našemu  přístupu  k  lesům  a  přírodě.  Většina  lidí  ztratila  zájem  o  problémy  okolního  světa,  protože  jaksi  citelně  očekávají  vlastní.  Těm  zřejmě  neunikneme  nikdo.  Vše,  co  na  stránky  dávám  fungovalo  v  době,  kdy  nikdo  neřešil  možné  existenční  problémy.  Celý  mediální  svět  nás  plošně  bombarduje  špatnými  zprávami,  předně  těmi,  které  si  jen  těžko  ověříme.  O  rozbor  opravdových  příčin,  viníků  a  dopadů  se  tu  ale  mlčí  jako  v  hrobě.  Bystřejší  lidé  si  alespoň  všímají,  kdo  má  z  dané  světové  situace  opravdový  prospěch.  Kdo  se  z  nedávného  ekonomického  svrabu  raketově  vystřelil  ke  konjunktuře.  Je  však  vcelku  jedno,  jestli  jsme  jen  otroky  podsouvaných  myšlenek  nebo  jsme  schopni  hlubší  analýzy  a  vlastních  závěrů.  Ve  výsledku  jsme  všichni  jen  pozorovatelé  prosazování  ekonomických  zájmů  pár  vyvolených.    Nemáme  žádnou  moc  dění  zvrátit,  dokud  se  nestane  něco  obludného.  Až  pak,  dle  historie  přijde  doba,  kdy  zase  chvíli  začne  fungovat  zdravý  rozum.  Tak  to  prostě  s  lidskou  populací  už  chodí…
          Co  se  týká  mého  focení,  tak  jaro  jsem  dosti  prožil  na  Slovensku,  ale  po  medvědech  se  v  bývalých  dobrých  lokalitách  slehla  zem.  Hodně  se  pytlačí  a  medvědi  jsou  v  horách  opatrnější.  U  dědin  nefotím  a  pokažená  popelnicová  populace  je  reálně  chráněnější,  než  zdravá  populace  v  odlehlých  lokalitách.  Po  medializovaném  medvědu  u  dědiny  vystřelí  málo  kdo.
        Abych  se  konečně  pohnul  z  místa,  tak  na  stránky  dnes  dávám  nový  článek  o  psech.  Také  pro  poměrně  aktuální  zážitky  s  těmito  čtyřnohými  přáteli.    „Pes,  nejlepší  trápení  člověka“
          Díky  za  impulz  a  měj  se  pěkně.

Reagovat

Jarka 26.1.2022 11:47

Po  delší  době  jsem  si  vylepšila  covidovou  náladu  nakouknuím  na  Vaše  sránky.  Byl  to  příjemný  únik  z  tohoto  nervózního  a  neoptimistického  světa,  za  což  tímto  děkuji.  Mám  ale  jednu  připomínku.  Nejraději  klikám  na  malou  fotku  -  náhodný  výběr,  která  nabízí  zcela  neuspořádaně  prohlížení  všech  kategorií.  Nešla  by  tu  udělat  možnost  "prezentace",  kdy  by  se  tato  nabídka  zapla  na  celé  obrazovce?  Třeba  novým  tlačítkem.  Mohli  bychom  si  tak  pustit  náhodné  snímky  jako  spořič,  třeba  při  nečinosti  počítače  v  práci.  Za  zvážení  děkuji  a  přeji  další  úspěšné  fotolovy.
Jarka   

Reagovat

Michal Tuška 30.1.2022 16:56

Děkuji  za  komentář  i  impulz.  Už  jsem  se  obával,  že  snad  ani  komentář  vložit  nejde.  Reakcí  na  jakékoli  zdejší  podněty  je  totiž  žalostně  málo.  No,  jsou  i  horší  věci  v  životě.
Nad  možností  popsané  prezentace  jsem  dumal  už  dříve,  ale  nedovedl  jsem  věc  do  reálu.  Vaším  podnětem  se  k  řešení  opět  vrátím  a  snad  to  tentokrát  dotáhnu  k  funkčnosti  -  tedy  spíše  můj  programátor,  kterého  požádám.

Reagovat

Jarda 19.12.2021 09:43


Ahoj  Michale
S  potěšením  vidím,  že  letošní  sezóna  byla  docela  úspěšná.  Alespoň  podle  posledních  fotek.  Už  to  vypadalo,  že  jsi  na  medvědy  zanevřel  :-).  Taky  ses  opět  rozepsal  a  mám  co  číst.  Škoda,  že  číst  se  lidem  moc  nechce.  (počet  otevření  článků).  Nutíš  je  přemýšlet,  a  to  nemají  rádi.  Taky  jsem  něco  nafotil,  mrkni  na  stránky. 
      Pěkné  svátky  a  hodně  zdraví  v  této  divné  době.
Jarda 

Reagovat

Michal Tuška 19.12.2021 20:34

Díky  za  zájem  i  příspěvek.  S  medvědy  to  bylo  špatný  a  Slovensko  mělo  navíc  letos    zavřené  hranice  až  do  června.  Nejlepší  doba  na  medvědy  je  hned  po  sněhu,  až  do  do  doby,  kdy  se  všechno  zazelená.  To  jsem  na  Slovensko  koukal  jen  v  televizi.  Články  píšu  průběžně,  obvykle  na  nějaký  podnět.  Máš  pravdu,  že  většina  návštěvníků  stránek  jen  koukne  na  fotky  a  články  nečtou.  Tím  méně  komentářem  reagují.  Je  to  prostě  tak,  jak  píšeš.  Nedávno  jsem  prodělal  dosti  nepříjemný  covid  a  tak  mám  víc  času  na  stránky  něco  vložit.  V  podstatě  jsem  ani  nemohl  nic  jiného  dělat.  Snad  už  to  bude  lepší.  Nádherně  zasněženou  zimní  idilku  jsem  sledoval  jen  z  okna.  Na  Tvý  stránky  jsem  koukal  -  viz  komentář  a  přání.  Fotíš  krásně,  máš  dobré  oko.  Já  jsem  spíš  fotolovec  než  opravdový  fotograf,  a  tak  se  kvalitou  měřit  nebudu.  Navíc  post-processing  je  má  neoblíbená  disciplína  :-) 

Reagovat

Milan. 9.7.2021 08:59

Komentář k fotografii: Touha je zázrak, takže přej si co chceš II

Dobrý  deň,  na  stanici  v  Ostrave  -  Svinove  ste  dal  tip  na  fotky,  ďakujem.    Zaujímavé  a  nádherné  zábery. 
Píšete,  že  ste  medveďa  pozdravil  ako  aj  diviakov  keď  stretnete.  Ako?  A  ešte  som  sa  vás  zabudol  spýtať,    ako  reagovať  a  ako  sa  správať  pri  náhodnom  strete  s  medveďom.  Ďakujem. 

Reagovat

Michal Tuška 9.7.2021 10:33

Kontakt  na  fotky  v  Ostravě  nejpíše  dal  přítel  Milan,  se  kterým  se  na  Slovensku  potkávám.  Před  zájmem  o  medvědy  je  třeba  si  toho  co  nejvíce  načíst  a  podívat  se  na  videa  -  jak  se  chovat  v  teritoriu  medvěda.  U  medvědů  je  to  prosté,  první  pravidlo  je  nepřekvapit  medvěda.  To  může  být  opravdu  nebezpečné.  Pokud  medvěda  vidíte  dřív  než  on  Vás,  pak  je  vhodné  se  otočit  a  klidně  odcházet.  I  kdyby  Vás  zaregistroval,  už  to  pro  něj  není  nebezpečí  -    vzdalujete  se.  Pokud  se  medvěd  přibližuje  a  neví  o  Vás,  je  dobré  ho  nepustit  pod  třicet  metrů  a  včas  na  sebe  upozornit  klidným  hlasem  nebo  pohybem  -  obvykle  pozdravím  prostým  "Ahoj  medvěde".  Pak  je  třeba  se  pootočit  a  odcházet.  Medvěd  o  kontakt  s  člověkem  nestojí  a  obvykle  se  také  otočí  k  odchodu.  Zájem  o  medvěda,  upřený  pohled,vzpřímený  postoj,  snaha  lidí  fotit  a  podobně  může  být  vykládána  medvědem  jako  příprava  k  útoku  nebo  prostá  neúcta  k  jeho  svrchovaností  a  může  následovat  zastrašovací  náznak  útoku  nebo  útok.  To  za  pokus  rozhodně  nestojí.
    V  případě  medvědice  s  mládětem  je  třeba  jednat  ještě  opatrněji  a  včas  vyklidit  pole.  U  poraněného  medvěda  to  může  být  velký  problém  a  pak  je  to  o  tom,  co  máte  vepsáno  v  osudu... 
      Přeji  mnoho  pěkných  zážitků

Reagovat

Lovec 22.5.2021 10:37

Komentář k fotografii: Posedů není nikdy dost !!!

Delší  dobu  sleduju  vaše  časté  útoky  na  loveckou  komunitu  a  už  musím  reagovat.  Nevím  kdo  jste  a  čím  jste,  ale  nejspíš  lesák  nebudete.  O  lese  zato  píšete  stále,  jako  byste  byl  nejméně  děkan  lesnické  fakulty.  O  potřebách  lovu  asi  moc  nevíte  a  navíc  všechny  nás  lovce  hážete  do  jednoho  pytle.  Rozhodně  znám  hodně  dobrých  lovců  a  za  jednoho  se  hrdě  považuju  také  sám.    Nejen  vy  máte  dlouholeté  zkušenosti,  rozhodně  je  mají  i  mnozí  z  nás!    To  že    něco  nechápete  není  důvod  k  neustálému  osočování  a  ironii.    Buď  pište  o  konkrétních  situacích  a  špatnostech,  nebo  se  do  toho  jen  obecně  nevměšujte.  Vytváříte  tak  špatný  a  zkreslený  obraz  všeho  kolem  lovu. 
Velmi  by  to  potěšilo  určitě  nejen  mou  osobu.

Reagovat

Michal Tuška 25.5.2021 10:54

Předně  děkuji  za  komentář.
            V  tom,  že  nejsem  lesník  ani  nemám  lesnické  vzdělání  máte  pravdu.  Za  padesát  let  velmi  intenzívního  vztahu  k  přírodě  a  lesu  však  mám  dosti  vědomostí,  zkušeností  i  možností  porovnání,  abych  podobné  články  mohl  psát.  Není  to  nikdy  vědecká  studie,  ale  obvykle  jen  pohled  a  názor  pozorovatele.
            Význam  výrazu  -  "potřeby  lovu"  mi,  promiňte,  v  naší  krajině  poněkud  uniká.    Potřebu  lovu  chápu  u  domorodců  v  pralese,  ale  i  kdekoli  jinde,  pokud  na  tom  záleží  přežití  a  výživa  jedince  či  společenstva.  U  nás  je  potřeba  lovu  obvykle  jen  ze  dvou  důvodů.  Prvním  je  vášeň  ve  střelbě  do  živého  cíle,  druhým  je  možné  plnění  ekonomických  ukazatelů  nebo  generování  zisku  (mnohdy  osobního).  Nejhorší  je  kombinace  obou  důvodů.  Nebavím  se  tu  o  rozumné  potřebě  redukce  zvěře  nebo  chovných  zásahů,  což  je  z  mého  pohledu  jedinou  omluvitelnou  formou  lovu  v  našich  podmínkách.    Za  potřebu  redukčního  odstřelu  se  velmi  často  schovává  jen  vášeň  lovit.  Strašák  přemnožení  u  klesajících  počtů    je  velice  pochybný.    Stavy  zvěře  totiž  v  našich  lesích  od  dob  lidové  myslivosti  značně  klesly.  To  mi  nikdo  nemůže  vyvracet.    Znám  podrobně  i  dlouhodobě  mnoho  revírů  a  všude  je  trend  stejný.  Obecně  špatný  přístup  je  také    vidět  na  klesající  kvalitě  trofejí.    Zmenšením  výměry  honiteb  a  možností  kšeftování  s  nimi  už  nikomu  nedává  šanci  na  smysluplný  chov.  Proto  každý  střílí  to  nejlepší,  co  mu  před  hlaveň  kulovnice  dojde.  Nejlepší  trofej  na  lovecké  stěně  je  v  podstatě  medailí  za  barbarství.  To,  co  má  nejlepší  trofej  je  především  nejsilnější  a  nejzdravější  exemplář  nutný  pro  chov.   
          Píšete,  že  se  považujete  za  "dobrého  lovce".  Jaké  kritérium  vás  k  tomu  vede?  Počet  zastřelené  zvěře,  hodnotné  trofeje  na  stěně,  metody  lovu  a  přístup  k  potřebám  chovu?  Dobrý  lovec  byl  i  Buffalo  Bill  nebo  Hemingway,  bohužel  lovili  jen  pro  radost  ze  zabíjení...
          Máte  ale  ještě  v  jedné  věci  pravdu.  Současné  počínání  lovců  i  s  velkým  "L"  nechápu  a  chápat  nemůžu.To  ovšem  zdaleka  neznamená,  že  je  nebudu  komentovat.    Pokud  totiž  budou  všichni  jen  mlčet,  těžko  se  na  přístupu  ke  zvěři  a  lesu  něco  změní.    Pokud  kohokoli  mé  texty  přinutí  alespoň  o  uvedených  přístupech  a  souvislostech  přemýšlet,  není  to  zbytečná  práce.    Za  tím  si  stojím  a  proto  zde  nejsem  anonymně  podepsaný  pouze  jako  "Nelovec".   

Reagovat

Zdeněk Kratochvíl 8.4.2021 08:20

Komentář ke článku: Procházka po sedmi letech.

Zdravím  pane  Tuška,    pravda  je,  že  my  starší.  aspoň  soudě  podle  toho,  že  uvádíte  že  to  místo  navštěvujete  50  let,  můžeme  jenom  nostalgicky  vzpomínat.  Ovšem  mladí,  kteří  nezažili  přírodu  v  takovém  stavu,  jako  my,  před  používáním  chemie  v  zemědělství,  kdy  se  v  tuto  dobu  odevšud  ozývalo  koroptví  čiřikání,  chybí  jim  vztah,  k  tomu,  co  bylo  dříve,  nezažili  to  a  podle  toho  se  i  chovají.

Reagovat

Zdeněk Kratochvíl 26.12.2020 10:24

Komentář ke článku: Něco pozitivního

Zdravím  pane  Tuška,  s  chutí  si  pročtu    vaše  článku,  ale  ten  zničený  les  nepokládám  za  chybu  současných  hospodářů,  ať  už  jde  o  Lesy  české  republiky,  nebo  církevní  a  soukromých  vlastníků.  Chyba  bude  spíš  v  minulosti,  kdy  se  vysadily  smrkové  monokultury  a  následná  teplá  a  suchá  léta,  kdy  se  kůrovec  přemnožil.  Normálně  má  dvě  rojení,  ale  v  těch  extrémě  teplých  a  suchých  létech  to  stihl  i  čtyřikrát,  čili  jejich  počet  narůstal  kvadraticky.
Les  znovu  doroste,  už  se  nesází  na  takových  plochách  čistě  smrk,  snad  se  to  v  budoucnu  příznivě  projeví. 
Daleko  víc  mě  zneklidnuje  způsob  hospodaření  zemědělců,  kdy  pole  se  stávají  a  je  to  viditelné  čím  dál  více,  pokud  se  týká  fauny  -  naprostou  pouští.  Nejen    že  mizí  hmyz,  ptáci,  srnčí  zvěř,  o  zajících,  bažantech,  nebo  koroptvích  se  nemá  ani  cenu  bavit,  ale  mizí  i  půdní  mikrofauna,  což  asi  bude  v  příštích  letech  dost  velký  průšvih.  Věřím,  že  lesy  se  vzpamatují,  pokud  nebudou  pokračovat  počasní  extrémy,  ale  u  zemědělské  půdy  si  tím  zdaleka  nejsem  jist. 

Reagovat

Michal Tuška 26.12.2020 22:07

Už  dlouho  jsem  nikoho  nevyprovokoval  k  jakékoli  reakci,  i  když  se  o  to  i  dosti  snažím.  Reakce  totiž  napoví,  jak  mohou  jiní  lidé  vidět  předložený  problém.    Mnoho  lidí  vnímá  jen  dílčí  aspekty,  a  to  jen  pokud  se  jich  nějak  přímo  dotknou,  jako  sucho,  horko,  uschlý  les...  Obvykle  však  nevidí  celkový  rozsah  změny  a  její  souvislosti.  Proto  se  snažím  různými  texty  provokovat  k  přemýšlení  o  hlubších  souvislostech.   
      Máte  jistě  pravdu,  v  tom,  že  současný  stav  lesa  nezpůsobilo  současné  vedení  lesů  ani  soukromí  vlastníci.  Opravdu  především  jen  mají  tu  smůlu,  že  správa  nad  zbytkem  lesních  ploch  vyšla  právě  na  ně.  Jsou  to  však  právě  oni,  kteří  by  měli  všemi  prostředky  žádat  o  změnu  přístupu  i  statutu  lesů.  Pořád  se  na  lesy  hledí  jako  na  továrnu,  produkující  dřevo  potažmo  ekonomický  zisk.  Když  se  nedodá  naplánovaný  objem  dřevní  hmoty  nejsou  prémie.  Dřevní  hmoty  v  našich  lesích  za  posledních  pár  let  ubylo  více,  než  bylo  v  plánech  vytěžit  za  několik  desetiletí.  Ať  už  jsou  důvody  i  viníci  jacíkoli  zůstává  tu  stejný  přístup  vlastníků,  často  státu,  tedy  priorita  produkovat  zisk.  Naopak,  za  staletí  zisku  z  lesů  je  třeba  do  nich  všemožně  investovat.    Vystudovaní  odborníci    v  soukromém  nebo  státním  sektoru  lesů  přece  musí  vědět,  že  je  potřeba  změnit  obecný  statut  lesů  na  přírodní  bohatství.    Lesy  jsou  vydrancované  do  té  míry,  že  v  současném  -  ekonomickém  pojetí  nelze  lesy  zachránit.    Už  jsem  to  psal  v  mnoha  článcích  -  les  není  barevná  plocha  na  mapách  katastrů!  Funkční  les  je  především  starý  a  zdravý  les,    tvořený  především  ohromnou  dřevní  hmotou.    Jen  takový  les  řídí  klima  a  hospodaření  s  vodou  ve  svém  dosahu.   
          Vysadit  nové,  druhově  pestré  lesy  po  smrkových  kalamitách  je  neobyčejně  záslužná  věc.    Můžeme  poděkovat  za  letošní  přemíru  srážek,  kdy  se  snad  větší  část  zalesnění  i  ujme.  To  je  však  jen  dílo  náhody  -  nebo  snad  sebezáchovné  gesto  přírody,  jinak  by  sucho  posledních  let  většinu  nových  výsadeb  stejně  zničilo. 
        I  přes  nadměrné,  nutné  těžby  kalamitní  kulatiny  se  ale  pro  ekonomický  tlak  plnění  plánu  kácí  i  zdravé  stromy.  Dokonce  se  kácí  zdravé  bukové  i  dubové  stromy  v  míze,  tedy  ve  vegetačním  období,dalece  před  dosažením  jejich  těžebního  věku.  Navíc,  vydrancovat  všechno  dřevo  z  lesa  -  pokud  možno  i  klestí  formou  štěpky  je  zcela  proti  potřebě  zdravého  a  silného  lesa.  Ze  zákona  by  mělo  konečně  přijít  nařízení,  které  chrání  staré  stromy  nad  vhodně  zvoleným  stářím  -  tak  aby  v  přiměřené  části  lesního  hospodářství  takové  stromy  vůbec  dožily.   
              Do  lesů  jezdím  víc  jak  padesát  let.  Tuto  dobu  také  les  studuju  všemi  dostupnými  kanály.  I    mnohem  méně  zkušený  pozorovatel  musí  vidět  trvalou  devastaci  našich  lesů.  Jednoduše  lze  porovnat  s  přístupem  například  ve  Švýcarsku  nebo  hned  vedle  v  Rakousku.  Tam  má  les  jiný  statut  než  jen  továrna  na  peníze.    Je  to  totiž  opravdové  bohatství  -  tedy,  pokud  je.
        S  tvrzením  o  totální  devastaci  zemědělské  půdy  zcela  souhlasím.  Vše  totiž  není  založeno  na  vlastnictví,  ale  na  pronájmu.  Opravdový  vlastník  je  totiž  hospodář  na  dlouhá  období  a  pár  takových  statků  v  republice  už  máme.    Nájemce  obvykle  jen  v  krátkodobém  horizontu  vydrancuje  zdroje.  Dokud  budou  proudit  dotace  těm  co  drancují,  a  ne  těm  co  hospodaří,  nic  se  v  této  rovině  nezmění.    Stejně  jako  s  hospodářskou  půdou  je  to  v  podstatě  i  s  lesy.  Je  třeba  změnit  přístup  a  ten  se  nezmění  bez  změny  legislativy  a  zákonů.  K  tomuto  se  ovšem  naši  politici  nejspíš  nikdy  nevzepnou.  Proto  se  i  já  snažím  svou  troškou  přispět  ke  zvětšení  obecného  povědomí  a  následného  tlaku  na  změnu.
      Za  Váš  komentář  děkuji.
     

Reagovat

Zdeněk Kratochvíl 27.12.2020 15:37

nemohu  se  všemi  vašimi  argumenty  ohledně  hospodaření  v  lese  souhlasit.    Měl  jsem  možnost  to  poznat,  když  jsem  odešel  do  důchodu  z  převážně  sedavého  zaměstnání.  nabídl  mi  známý  brigádu  v  lese,  pracoval  jsem  tam  manuálně  7  let.  Sadil  stromky,  vyklízel  paseky  po  těžbě,  natíral  mladé  stromky  před  okusem,  v  podstatě  mimo  těžby,  co  bylo  potřeba.
Takže  jsem  měl  možnost  podrobně  pozorovat,  jak  kůrovec  postupně  začal  likvidovat  naše  lesy.  V  době,  kdy  jsem  na  brigádu  nastupoval,  ještě  kůrovec  nepředstavoval  vážné  nebezpečí,  tenkrát,  aspoň  v  oblasti,  kde  jsem  pracoval,  to  měli  lesáci  pod  kontrolou.  Okamžitě,  tam  kde  se  objevily  kůrovcem  napadené  smrky,  se  vytěžily,  větve  a  kůra  se  pokud  to  umožnilo  počasí,  spálily.  To  ovšem  byl  ještě  celkem  normální  stav,  v  momentě,  kdy  začaly  abnormálně  suchá  a  teplá  léta,  se  to  začalo  vymykat  postupně  víc  a  víc,  prostě  se  nestačily  napadené  ohniska  vytěžit  a  postupně  se  to  dostalo  do  situace,  kterou  můžeme  dnes  pozorovat. 
Ještě  si  dovolím  poznámku  k  těžbě  buku  v  míze,  s  tím  jsem  se    opravdu  nesetkal,  každý  lesák  ví,  že  buk  stejně  jako  habr,  nebo  bříza  vytěžená  v  míze,  se  při  teplém  počasí  rychle  zapaří,  dřevo  tzv.  skřenčí  -  začne  hnít  a  zcela  se  znehodnotí.  Není  potom  dobré  ani  na  topení.
A  o  zisku  z  lesnické  činnosti  už  dnes  nemůže  být  ani  řeč,  kůrovcovou  kalamitou  spadla  cena  smrkového  dřeva  natolik,  že  dnes  nevydělá  na  náklady,  to  je  těžbu,  dopravu,  pěstební  činnost.  No  a  jak  vidět,  tak  tento  stav  potrvá  až  do  obnovy  lesa,  čili  minimálně  60-70  let.
A  ještě  k  té  těžbě  buku  -  je  to  dřevo,  které  se  nesmí  nechat  příliš  zestárnout,  vytváří  se  u  něj  tzv.  nepravé  jádro,  a  zpravidla  čím  je  strom  starší,  tím  je  podíl  toho  jádrového  dřeva  větší,  to    jádro  je  zcela  nehodnotné,  mrtvé  dřevo,  aspon  pokud  se  týká  zpracování,  na    topení  je  dobré. 
Stav  lesů  mě  mrzí,  stejně  jako  vás,  stále  tam  ještě  chodím,    i  když  mě  dost  omezuje  dnes  věk.
A  pohled  na  Hostýnské  vrchy,  kde  žiju,  je  opravdu  dnes  velice  žalostný.

Reagovat

Michal Tuška 28.12.2020 12:01

Děkuji  za  stanovisko  i  reakci. 
Jsme  na  tom  dosti  podobně,  jen  já  pro  lesy  pracoval  převážně  na  studentských  brigádách.  Je  pravda  co  píšete,  lesníci  znali  téměř  každý  strom  a  napadené  dřevo  se  hned  zpracovalo  nebo  posloužilo  po  pokácení  nejprve  jako  "lapák".  Sám  jsem  je  obcházel  s  postřiky.    Jenže  kalamita  kůrovce  se  rozšířila  předně  pro  špatně  vysázené  monokultury  smrku    především  z  minulého  století.  Problém  se  suchem  a  vzrůstající  teplotou  je  ovšem  mnohem  staršího  data  -  postupné  odlesnění  krajiny  -  celosvětově,  v  Evropě  od  Středozemního  moře  k  severu  trvající  v  podstatě  dodnes.  Proto  píšu  o  nutné  změně  přístupu  k  lesům.  Fakt,  že  na  mapách  v  ČR  plocha  lesů  roste  je  chvályhodný,  ale  jejich  biomasa  (dřevní  hmota  a  stáří  porostů)    zatím  stále  dramaticky  klesá  -  to  je  právě  ten  faktor  lesa,  který  nanejvýš  potřebujeme  chránit!    Budu  tu  opakovat  myšlenku  z  mé  předešlé  reakce  "  Po  tisíciletí  z  lesů  bereme,  je  potřeba  jim  konečně  začat  dávat  bez  ohledu  na  ekonomiku  takového  podnikání!"    O  kácení  listnáčů  v  míze  vím  své,  dokonce  ve  chráněných  územích.  Pro  tuto  informaci  nemusíte  být  nutně  v  lese,  dřevo  se  samozřejmě  z  lesa  odváží  na  tahačích.  Po  silnicích  jsem  vzhledem  k  svému  zaměstnání  projel  téměř  milión  kilometrů.  Dívám  se,  jaké  dřevo  kamiony  vezou.  Mnoho  lidí  si  toho  ani  nevšimne.  Vytěžené  dřevo  je  nejprve  přibližované  lesními  mechanizmy  po  kamenitých  a  blátivých  lesních  cestách  na  skládky,  tyto  odřené  a  zablácené  kmeny  bez  jediného  lístečku  již  nebudí  takovou  pozornost  a  jsou  deklarované  jako  uschlé  nebo  napadené.    O  způsobech  "hospodaření"  jak  se  dřevem,  tak  i  se  zvěří  bych  mohl  napsat  obsáhlá  pojednání,  ale  jak  už  jsem  tu  někdy  dříve  psal,  "asi  bych  se  jednou  nevrátil  z  lesa..."  Nepochybuji  přes  to  o  většinové  snaze  kompetentních  lidí  tento  problém  nepodceňovat  a  v  mezích  svého  dosahu  tyto  trendy  alespoň  brzdit.  Je  to  však  málo.  Opravdu  to  už  dávno  chce  radikálně  změnit  celý  přístup  k  lesům  -  vytvářejícím  naše  klima  a  vodní  zdroje.    Totéž  samozřejmě  platí  pro  zemědělské  hospodaření  -  viz  naše  předešlá  shoda. 

Reagovat

Michal Tuška 28.12.2020 20:38

Ještě  malý  dovětek.  Výraz  zisk  jsem  použil  asi  nevhodně,  ale  rozhodně  jde  o  peněžní  zhodnocení    dřeva  pro  zlepšení  ekonomického  výsledku.  Proto  kamiony  vozí  stále  i  velké  množství  zdravých  kmenů  nejen  listnáčů,  ale  i  borovic  a  modřínů.  Za  ně  se  opravdu  platí  mnohem  lépe.  Když  už  ale  ohromné  plochy  lesů  byly  vykácené  z  důvodu  kalamit,  pak  jakýkoli  zdravý  úsek  lesa  by  měl  být  tvrdě  chráněný.    Látá  se  tím  propad  hodnoty  smrkové  kulatiny  a  náklady  na  opětovné  výsadby  -  které  by,  dle  mého  soudu,  v  této  situaci  měly  jít  především  ze  státních,  či  evropských  prostředků.    Uvádíte  sám,  že  dřevo  buku  se  nesmí  nechat  zestárnout.  V  tom  je  právě  ta  chyba  pohledu.  Dřevo  buků  a  obecně  staré  jedlo-bukové  porosty  jsou  základním  kamenem  zdravého  lesa  s  ohromnou  schopností  přirozené  obnovy  i  v  našich  podmínkách.  Právě  dřevo  starých  buků  až  po  jejich  poměrně  rychlý  rozpad  tvoří  biologický  základ  budoucího  lesa  a  skýtá  také  ohromné  hnízdní  možnosti  mnoha  ptačím  druhům.  Tato  jejich  hodnota  by  měla  být  tou  rozhodující,  nikoli  včasné  zpeněžení  mladé  kulatiny.       

Reagovat

Zdeněk Kratochvíl 30.12.2020 09:42

Souhlasím  sice  s  váma,  ale  ekonomika  má  v  reálu  vždycky  přednost,  takže  se  vytěží  buky  ve  věku,  kdy  je  jejich  dřevo  nejefektnivněji  prodejné,  co    na  tom  záleží,  že  hlavní  odběratel  je  dnes  Čína,  stejně,  jako  u  kůrovcem  znehodnoceného  smrkového  dřeva.
Nakonec  jistě  jste  podepsal  petici  za  záchranu  zemědělské  krajiny,  organizovala  to  Česká  ornitologická  společnost  spolu  s    Mysliveckou  jednotou,  sehnali  dost  slušnou  podporu  ve  formě  podpisů  no  a  výsledek  je  naprostá    NULA,  zemědělci  si  prosadili  dosavadní  hospodaření,  přitom  dotace,  které  dostávají  jsou  více  než  dostatečné.  A    právě  proto,  že  mají  dost  prostředků,  prosadili  si  to,  co  vyhovuje  jim,  že  tráví  nejen  flóru  a  faunu  v  té  krajině,  ale  i  následné  spotřebitele  potravin.  Takže  iluzi,  že  se  v  tomto  státě  dožiju  nějakého  ekologického  hospodaření,  té  jsem  se  dávno  vzdal.

Reagovat

Strana : 1 ... 1 : 2 : 3 : 4 ... Strana : 17


Fotogalerie Michala Tušky
Design a kód Jan Chodúr