Michal Tuška: fotograf volné přírody


Autor
Poslední aktivita: 2024-12-21 22:12:26

Náhodná fotka:

Veverčí schopnosti IV
Veverčí schopnosti IV
(počet zobrazení: 505)

Komentář ke článku: Něco pozitivního

Vložit příspěvek

Zdeněk Kratochvíl 26.12.2020 10:24

Komentář ke článku: Něco pozitivního

Zdravím  pane  Tuška,  s  chutí  si  pročtu    vaše  článku,  ale  ten  zničený  les  nepokládám  za  chybu  současných  hospodářů,  ať  už  jde  o  Lesy  české  republiky,  nebo  církevní  a  soukromých  vlastníků.  Chyba  bude  spíš  v  minulosti,  kdy  se  vysadily  smrkové  monokultury  a  následná  teplá  a  suchá  léta,  kdy  se  kůrovec  přemnožil.  Normálně  má  dvě  rojení,  ale  v  těch  extrémě  teplých  a  suchých  létech  to  stihl  i  čtyřikrát,  čili  jejich  počet  narůstal  kvadraticky.
Les  znovu  doroste,  už  se  nesází  na  takových  plochách  čistě  smrk,  snad  se  to  v  budoucnu  příznivě  projeví. 
Daleko  víc  mě  zneklidnuje  způsob  hospodaření  zemědělců,  kdy  pole  se  stávají  a  je  to  viditelné  čím  dál  více,  pokud  se  týká  fauny  -  naprostou  pouští.  Nejen    že  mizí  hmyz,  ptáci,  srnčí  zvěř,  o  zajících,  bažantech,  nebo  koroptvích  se  nemá  ani  cenu  bavit,  ale  mizí  i  půdní  mikrofauna,  což  asi  bude  v  příštích  letech  dost  velký  průšvih.  Věřím,  že  lesy  se  vzpamatují,  pokud  nebudou  pokračovat  počasní  extrémy,  ale  u  zemědělské  půdy  si  tím  zdaleka  nejsem  jist. 

Reagovat

Michal Tuška 26.12.2020 22:07

Už  dlouho  jsem  nikoho  nevyprovokoval  k  jakékoli  reakci,  i  když  se  o  to  i  dosti  snažím.  Reakce  totiž  napoví,  jak  mohou  jiní  lidé  vidět  předložený  problém.    Mnoho  lidí  vnímá  jen  dílčí  aspekty,  a  to  jen  pokud  se  jich  nějak  přímo  dotknou,  jako  sucho,  horko,  uschlý  les...  Obvykle  však  nevidí  celkový  rozsah  změny  a  její  souvislosti.  Proto  se  snažím  různými  texty  provokovat  k  přemýšlení  o  hlubších  souvislostech.   
      Máte  jistě  pravdu,  v  tom,  že  současný  stav  lesa  nezpůsobilo  současné  vedení  lesů  ani  soukromí  vlastníci.  Opravdu  především  jen  mají  tu  smůlu,  že  správa  nad  zbytkem  lesních  ploch  vyšla  právě  na  ně.  Jsou  to  však  právě  oni,  kteří  by  měli  všemi  prostředky  žádat  o  změnu  přístupu  i  statutu  lesů.  Pořád  se  na  lesy  hledí  jako  na  továrnu,  produkující  dřevo  potažmo  ekonomický  zisk.  Když  se  nedodá  naplánovaný  objem  dřevní  hmoty  nejsou  prémie.  Dřevní  hmoty  v  našich  lesích  za  posledních  pár  let  ubylo  více,  než  bylo  v  plánech  vytěžit  za  několik  desetiletí.  Ať  už  jsou  důvody  i  viníci  jacíkoli  zůstává  tu  stejný  přístup  vlastníků,  často  státu,  tedy  priorita  produkovat  zisk.  Naopak,  za  staletí  zisku  z  lesů  je  třeba  do  nich  všemožně  investovat.    Vystudovaní  odborníci    v  soukromém  nebo  státním  sektoru  lesů  přece  musí  vědět,  že  je  potřeba  změnit  obecný  statut  lesů  na  přírodní  bohatství.    Lesy  jsou  vydrancované  do  té  míry,  že  v  současném  -  ekonomickém  pojetí  nelze  lesy  zachránit.    Už  jsem  to  psal  v  mnoha  článcích  -  les  není  barevná  plocha  na  mapách  katastrů!  Funkční  les  je  především  starý  a  zdravý  les,    tvořený  především  ohromnou  dřevní  hmotou.    Jen  takový  les  řídí  klima  a  hospodaření  s  vodou  ve  svém  dosahu.   
          Vysadit  nové,  druhově  pestré  lesy  po  smrkových  kalamitách  je  neobyčejně  záslužná  věc.    Můžeme  poděkovat  za  letošní  přemíru  srážek,  kdy  se  snad  větší  část  zalesnění  i  ujme.  To  je  však  jen  dílo  náhody  -  nebo  snad  sebezáchovné  gesto  přírody,  jinak  by  sucho  posledních  let  většinu  nových  výsadeb  stejně  zničilo. 
        I  přes  nadměrné,  nutné  těžby  kalamitní  kulatiny  se  ale  pro  ekonomický  tlak  plnění  plánu  kácí  i  zdravé  stromy.  Dokonce  se  kácí  zdravé  bukové  i  dubové  stromy  v  míze,  tedy  ve  vegetačním  období,dalece  před  dosažením  jejich  těžebního  věku.  Navíc,  vydrancovat  všechno  dřevo  z  lesa  -  pokud  možno  i  klestí  formou  štěpky  je  zcela  proti  potřebě  zdravého  a  silného  lesa.  Ze  zákona  by  mělo  konečně  přijít  nařízení,  které  chrání  staré  stromy  nad  vhodně  zvoleným  stářím  -  tak  aby  v  přiměřené  části  lesního  hospodářství  takové  stromy  vůbec  dožily.   
              Do  lesů  jezdím  víc  jak  padesát  let.  Tuto  dobu  také  les  studuju  všemi  dostupnými  kanály.  I    mnohem  méně  zkušený  pozorovatel  musí  vidět  trvalou  devastaci  našich  lesů.  Jednoduše  lze  porovnat  s  přístupem  například  ve  Švýcarsku  nebo  hned  vedle  v  Rakousku.  Tam  má  les  jiný  statut  než  jen  továrna  na  peníze.    Je  to  totiž  opravdové  bohatství  -  tedy,  pokud  je.
        S  tvrzením  o  totální  devastaci  zemědělské  půdy  zcela  souhlasím.  Vše  totiž  není  založeno  na  vlastnictví,  ale  na  pronájmu.  Opravdový  vlastník  je  totiž  hospodář  na  dlouhá  období  a  pár  takových  statků  v  republice  už  máme.    Nájemce  obvykle  jen  v  krátkodobém  horizontu  vydrancuje  zdroje.  Dokud  budou  proudit  dotace  těm  co  drancují,  a  ne  těm  co  hospodaří,  nic  se  v  této  rovině  nezmění.    Stejně  jako  s  hospodářskou  půdou  je  to  v  podstatě  i  s  lesy.  Je  třeba  změnit  přístup  a  ten  se  nezmění  bez  změny  legislativy  a  zákonů.  K  tomuto  se  ovšem  naši  politici  nejspíš  nikdy  nevzepnou.  Proto  se  i  já  snažím  svou  troškou  přispět  ke  zvětšení  obecného  povědomí  a  následného  tlaku  na  změnu.
      Za  Váš  komentář  děkuji.
     

Reagovat

Zdeněk Kratochvíl 27.12.2020 15:37

nemohu  se  všemi  vašimi  argumenty  ohledně  hospodaření  v  lese  souhlasit.    Měl  jsem  možnost  to  poznat,  když  jsem  odešel  do  důchodu  z  převážně  sedavého  zaměstnání.  nabídl  mi  známý  brigádu  v  lese,  pracoval  jsem  tam  manuálně  7  let.  Sadil  stromky,  vyklízel  paseky  po  těžbě,  natíral  mladé  stromky  před  okusem,  v  podstatě  mimo  těžby,  co  bylo  potřeba.
Takže  jsem  měl  možnost  podrobně  pozorovat,  jak  kůrovec  postupně  začal  likvidovat  naše  lesy.  V  době,  kdy  jsem  na  brigádu  nastupoval,  ještě  kůrovec  nepředstavoval  vážné  nebezpečí,  tenkrát,  aspoň  v  oblasti,  kde  jsem  pracoval,  to  měli  lesáci  pod  kontrolou.  Okamžitě,  tam  kde  se  objevily  kůrovcem  napadené  smrky,  se  vytěžily,  větve  a  kůra  se  pokud  to  umožnilo  počasí,  spálily.  To  ovšem  byl  ještě  celkem  normální  stav,  v  momentě,  kdy  začaly  abnormálně  suchá  a  teplá  léta,  se  to  začalo  vymykat  postupně  víc  a  víc,  prostě  se  nestačily  napadené  ohniska  vytěžit  a  postupně  se  to  dostalo  do  situace,  kterou  můžeme  dnes  pozorovat. 
Ještě  si  dovolím  poznámku  k  těžbě  buku  v  míze,  s  tím  jsem  se    opravdu  nesetkal,  každý  lesák  ví,  že  buk  stejně  jako  habr,  nebo  bříza  vytěžená  v  míze,  se  při  teplém  počasí  rychle  zapaří,  dřevo  tzv.  skřenčí  -  začne  hnít  a  zcela  se  znehodnotí.  Není  potom  dobré  ani  na  topení.
A  o  zisku  z  lesnické  činnosti  už  dnes  nemůže  být  ani  řeč,  kůrovcovou  kalamitou  spadla  cena  smrkového  dřeva  natolik,  že  dnes  nevydělá  na  náklady,  to  je  těžbu,  dopravu,  pěstební  činnost.  No  a  jak  vidět,  tak  tento  stav  potrvá  až  do  obnovy  lesa,  čili  minimálně  60-70  let.
A  ještě  k  té  těžbě  buku  -  je  to  dřevo,  které  se  nesmí  nechat  příliš  zestárnout,  vytváří  se  u  něj  tzv.  nepravé  jádro,  a  zpravidla  čím  je  strom  starší,  tím  je  podíl  toho  jádrového  dřeva  větší,  to    jádro  je  zcela  nehodnotné,  mrtvé  dřevo,  aspon  pokud  se  týká  zpracování,  na    topení  je  dobré. 
Stav  lesů  mě  mrzí,  stejně  jako  vás,  stále  tam  ještě  chodím,    i  když  mě  dost  omezuje  dnes  věk.
A  pohled  na  Hostýnské  vrchy,  kde  žiju,  je  opravdu  dnes  velice  žalostný.

Reagovat

Michal Tuška 28.12.2020 12:01

Děkuji  za  stanovisko  i  reakci. 
Jsme  na  tom  dosti  podobně,  jen  já  pro  lesy  pracoval  převážně  na  studentských  brigádách.  Je  pravda  co  píšete,  lesníci  znali  téměř  každý  strom  a  napadené  dřevo  se  hned  zpracovalo  nebo  posloužilo  po  pokácení  nejprve  jako  "lapák".  Sám  jsem  je  obcházel  s  postřiky.    Jenže  kalamita  kůrovce  se  rozšířila  předně  pro  špatně  vysázené  monokultury  smrku    především  z  minulého  století.  Problém  se  suchem  a  vzrůstající  teplotou  je  ovšem  mnohem  staršího  data  -  postupné  odlesnění  krajiny  -  celosvětově,  v  Evropě  od  Středozemního  moře  k  severu  trvající  v  podstatě  dodnes.  Proto  píšu  o  nutné  změně  přístupu  k  lesům.  Fakt,  že  na  mapách  v  ČR  plocha  lesů  roste  je  chvályhodný,  ale  jejich  biomasa  (dřevní  hmota  a  stáří  porostů)    zatím  stále  dramaticky  klesá  -  to  je  právě  ten  faktor  lesa,  který  nanejvýš  potřebujeme  chránit!    Budu  tu  opakovat  myšlenku  z  mé  předešlé  reakce  "  Po  tisíciletí  z  lesů  bereme,  je  potřeba  jim  konečně  začat  dávat  bez  ohledu  na  ekonomiku  takového  podnikání!"    O  kácení  listnáčů  v  míze  vím  své,  dokonce  ve  chráněných  územích.  Pro  tuto  informaci  nemusíte  být  nutně  v  lese,  dřevo  se  samozřejmě  z  lesa  odváží  na  tahačích.  Po  silnicích  jsem  vzhledem  k  svému  zaměstnání  projel  téměř  milión  kilometrů.  Dívám  se,  jaké  dřevo  kamiony  vezou.  Mnoho  lidí  si  toho  ani  nevšimne.  Vytěžené  dřevo  je  nejprve  přibližované  lesními  mechanizmy  po  kamenitých  a  blátivých  lesních  cestách  na  skládky,  tyto  odřené  a  zablácené  kmeny  bez  jediného  lístečku  již  nebudí  takovou  pozornost  a  jsou  deklarované  jako  uschlé  nebo  napadené.    O  způsobech  "hospodaření"  jak  se  dřevem,  tak  i  se  zvěří  bych  mohl  napsat  obsáhlá  pojednání,  ale  jak  už  jsem  tu  někdy  dříve  psal,  "asi  bych  se  jednou  nevrátil  z  lesa..."  Nepochybuji  přes  to  o  většinové  snaze  kompetentních  lidí  tento  problém  nepodceňovat  a  v  mezích  svého  dosahu  tyto  trendy  alespoň  brzdit.  Je  to  však  málo.  Opravdu  to  už  dávno  chce  radikálně  změnit  celý  přístup  k  lesům  -  vytvářejícím  naše  klima  a  vodní  zdroje.    Totéž  samozřejmě  platí  pro  zemědělské  hospodaření  -  viz  naše  předešlá  shoda. 

Reagovat

Michal Tuška 28.12.2020 20:38

Ještě  malý  dovětek.  Výraz  zisk  jsem  použil  asi  nevhodně,  ale  rozhodně  jde  o  peněžní  zhodnocení    dřeva  pro  zlepšení  ekonomického  výsledku.  Proto  kamiony  vozí  stále  i  velké  množství  zdravých  kmenů  nejen  listnáčů,  ale  i  borovic  a  modřínů.  Za  ně  se  opravdu  platí  mnohem  lépe.  Když  už  ale  ohromné  plochy  lesů  byly  vykácené  z  důvodu  kalamit,  pak  jakýkoli  zdravý  úsek  lesa  by  měl  být  tvrdě  chráněný.    Látá  se  tím  propad  hodnoty  smrkové  kulatiny  a  náklady  na  opětovné  výsadby  -  které  by,  dle  mého  soudu,  v  této  situaci  měly  jít  především  ze  státních,  či  evropských  prostředků.    Uvádíte  sám,  že  dřevo  buku  se  nesmí  nechat  zestárnout.  V  tom  je  právě  ta  chyba  pohledu.  Dřevo  buků  a  obecně  staré  jedlo-bukové  porosty  jsou  základním  kamenem  zdravého  lesa  s  ohromnou  schopností  přirozené  obnovy  i  v  našich  podmínkách.  Právě  dřevo  starých  buků  až  po  jejich  poměrně  rychlý  rozpad  tvoří  biologický  základ  budoucího  lesa  a  skýtá  také  ohromné  hnízdní  možnosti  mnoha  ptačím  druhům.  Tato  jejich  hodnota  by  měla  být  tou  rozhodující,  nikoli  včasné  zpeněžení  mladé  kulatiny.       

Reagovat

Zdeněk Kratochvíl 30.12.2020 09:42

Souhlasím  sice  s  váma,  ale  ekonomika  má  v  reálu  vždycky  přednost,  takže  se  vytěží  buky  ve  věku,  kdy  je  jejich  dřevo  nejefektnivněji  prodejné,  co    na  tom  záleží,  že  hlavní  odběratel  je  dnes  Čína,  stejně,  jako  u  kůrovcem  znehodnoceného  smrkového  dřeva.
Nakonec  jistě  jste  podepsal  petici  za  záchranu  zemědělské  krajiny,  organizovala  to  Česká  ornitologická  společnost  spolu  s    Mysliveckou  jednotou,  sehnali  dost  slušnou  podporu  ve  formě  podpisů  no  a  výsledek  je  naprostá    NULA,  zemědělci  si  prosadili  dosavadní  hospodaření,  přitom  dotace,  které  dostávají  jsou  více  než  dostatečné.  A    právě  proto,  že  mají  dost  prostředků,  prosadili  si  to,  co  vyhovuje  jim,  že  tráví  nejen  flóru  a  faunu  v  té  krajině,  ale  i  následné  spotřebitele  potravin.  Takže  iluzi,  že  se  v  tomto  státě  dožiju  nějakého  ekologického  hospodaření,  té  jsem  se  dávno  vzdal.

Reagovat



Fotogalerie Michala Tušky
Design a kód Jan Chodúr